Returpolicy
Hos Nordvera värnar vi om våra kunders trygghet och erbjuder därför alltid 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning.
För att en retur ska godkännas måste produkten vara i samma skick som vid mottagandet: oanvänd, komplett med samtliga etiketter och i originalförpackning.
Kontroll av leverans
Vi uppmanar dig att noggrant kontrollera din beställning vid mottagandet. Om en vara är defekt, skadad eller felaktigt expedierad, ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan åtgärda problemet på bästa sätt.
Initiering av retur
För att påbörja en retur, vänligen kontakta oss via e-post på kund@nordvera.se och uppge följande information:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Ordernummer
- Vilka varor returen gäller
Observera att samtliga returer måste godkännas av oss innan varan skickas tillbaka. Returer hanteras därefter via vårt centrallager. Returer som skickas utan föregående kontakt och godkännande kommer inte att hanteras.
Viktigt att veta vid retur
Som kund ansvarar du för produkten under transporten tillbaka till oss. Produkten ska emballeras väl och returneras i originalförpackning, komplett med samtliga tillbehör och manualer. Vi rekommenderar att du använder ett spårbart fraktalternativ för att säkerställa att försändelsen når oss.
Returfrakten bekostas av kunden och återbetalas ej av Nordvera. Du som kund ansvarar för att boka returfrakten via ett valfritt fraktbolag. Fraktkostnaden varierar beroende på valt bolag. Aktuella priser hittar du på respektive fraktbolags webbplats.
Vi friskriver oss från ansvar för försändelser som skickas felaktigt eller till en annan adress än den vi anvisar.
Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket hos ombudet returneras det inte automatiskt till Nordvera utan går istället till en tredjeparts-hubb där vi inte kan spåra eller återfå försändelsen. I sådant fall anses paketet förverkat och någon återbetalning sker inte.
Observera att ej uthämtade paket inte räknas som ett giltigt ångrat köp enligt lagen om distansavtal. För att åberopa ångerrätt måste du först hämta ut försändelsen och därefter kontakta oss inom 14 dagar.
Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på kund@nordvera.se.
Undantag från ångerrätt
Produkten måste vara obruten och oanvänd. Enligt gällande lag har du rätt att kontrollera produktens egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för värdeminskning om produkten har hanterats i större omfattning än nödvändigt. Bedömningen sker från fall till fall. Vid godkänd retur återbetalar vi köpesumman inom 10 arbetsdagar.
Byten
Vi erbjuder i dagsläget inte möjligheten att byta varor. Önskar du byta en vara, ber vi dig lägga en ny beställning och returnera den tidigare enligt ovanstående returhantering.
Reklamation
Som konsument har du rätt att reklamera en vara inom tre år från inköpsdatum, förutsatt att felet är ursprungligt. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts. Normalt slitage eller åldrande omfattas inte av reklamationsrätten.
Vid reklamation ber vi dig kontakta oss på kund@nordvera.se och uppge följande uppgifter:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Ordernummer
- En tydlig beskrivning av felet
Observera att vi alltid måste godkänna reklamationen innan varan skickas tillbaka. Nordvera förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand ersätta varan och i sista hand erbjuda återköp. Vid godkänd reklamation står Nordvera för returfrakten.
Återbetalningar
Vi återkommer till dig så snart vi har mottagit och granskat din retur eller reklamation och meddelar dig om din återbetalning är godkänd. Vid godkännande återbetalas beloppet automatiskt till din ursprungliga betalningsmetod inom 10 arbetsdagar. Observera att det kan ta några dagar för banken eller kortutgivaren att behandla transaktionen.
För frågor gällande returer, reklamationer eller återbetalningar är du varmt välkommen att kontakta oss på kund@nordvera.se.